Naturpleje i skoven
I dette emne arbejder vi med natur- og miljøpolitik og forskellige holdninger til brug af naturen.
En del af besøget er praktisk arbejde på Naturskolens område fx. træfældning eller oprensning af søer.
Tidspunkt: Afhængigt af emne.
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
økosystemer | |
Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer | Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer |
Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet | Eleven har viden om biodiversitet |
Natur og Miljø | |
Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om forskellige natursyn |
Tur for en gruppe lærere
Vi arrangerer ture for en gruppe lærere om et emne eller en lokalitet. Turen kan foregå på Naturskolen eller i skolens lokalmiljø evt. som naturvejledet tur.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Lærerne.
Din tur
Vi laver en tur præcis som du ønsker det og i emner, som ligger indenfor Naturskolens fagområde.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Projektopgaver
Vi vil gerne tilbyde enkeltelever eller grupper af elever, der skal lave projektopgave i 9.-10. klasse, teoretisk såvel som praktisk hjælp, hvis de har valgt emner, der ligger tæt op ad Naturskolens idé og praksis.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: 9. – 10. klasse.
Projektklasser
Vi vil gerne afprøve muligheden for at lave projektklasser på Svendborg Natur- og Miljøskole.
En projektklasse er tilknyttet et projekt hos os igennem et helt år. Klassens “normale” naturskolebesøg bliver start på projektet og derefter kommer klassen på besøg 2 – 3 gange i løbet af året, hvor elever og lærer selv følger op på projektet.
Tidspunkt: hele året
målgruppe: 6. – 10. klasse
Et projektforløb kunne handle om :
Områdets fugle
Fuglekasser skal holdes ved lige og erstattes med nye.
Områdets fugle registreres og observeres
Foderpladser etableres
Viden om fuglene formidles til områdets øvrige gæster og Naturskolens hjemmeside.
Tur i skolens nærmiljø
Du kan få besøg af naturskolelæreren i din klasse. Efter aftale besøges og undersøges et område i skolens nærmiljø. Der lægges vægt på, at du selv kan følge besøget op med flere ture.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Åben tur
Du kan vente med at beslutte indholdet til kort før besøget på Naturskolen
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Fra æblekerner til æbleoaser.
Dette emne handler om produktion og opformering af nye æblesorter.
Det strækker sig over 6 skoleår og starter derfor i 2 kl!
Udgangspunktet er elevernes medbragte æbler, som vi sammen skiller ad og piller kernerne ud af. Dernæst lægges kernerne i potter mærket med elevnavn og æblesort og placeres et fugle- og sneglesikkert sted.
I løbet af foråret spirer æblekernene og det efterfølgende efterår besøger klassen igen Naturskolen, hvor de mange små æbletræer plantes ud i Naturskolen nye ”Abildgård”.
Eleverne følger træernes udvikling gennem årene via deres besøg på Naturskolen og i løbet af 4-5 år bærer træerne frugt første gang og kvaliteten vurderes (da man kun kender ”moderen” til en æblekerne kan man aldrig vide hvad der kommer som resultat) og træer med kedelig/uspiselig frugt ompodes det følgende forår med æblesorter efter elevernes egne ønsker.
Ps: (Emnet egner sig bedst til skoler med overbygning, da eleverne her i et vist omfang forbliver sammen)
Klassetrin. 2.
Tidspunkt: Januar
Evolution.
I arbejdet med dette emne vil vi gennem en række øvelser og opgaver med både levende og dødt materiale fokusere på de grundlæggende mekanismer i evolutionen såsom arv, variation, udvælgelse og tid.
Desuden vil vi arbejde med klassifikation og enkelte arters evolutionshistorier.
Forslag til læringsmål
- Eleven kender de grundlæggende mekanismer bag evolution
- Eleven kan forklare den grundlæggende betydning af variation, arv, udvælgelse og tid i forhold til evolution
- Eleven kan give eksempler på, hvordan arter har udviklet sig inden for et afgrænset område.
Målgruppe: 8-9 klasse.
Tidspunkt: november- februar
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Evolution | |
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder | Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger |
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer | Eleven har viden om miljøforandringers påvirkning af organismers fænotyper og genotyper |
Historiske emner
Flintarbejde og andet
Vi vil arbejde med primitiv flinteslagning og lave nogle meget enkle flinteredskaber. Flinteredskaberne bruges i praksis til f.eks. træfældning eller til at forarbejde læderting med.
Herudover vil vi stege og bage i rekonstruktioner af oldtidsovne, samle urter til en enkel urtesuppe o.l.
Tidspunkt: Maj – midt i oktober.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Naturskolen som ramme for alle skolens fag.
Vi vil gerne åbne mulighed for at flere af skolens fag kan bruge Naturskolen som ramme for undervisningen. Naturfagene er oplagte at arbejde med på Naturskolebesøg, men der kunne gemme sig gode ideer i andre fag og lærerteams f.eks.:
Håndværk og Design.
Grøn sløjd. Fæld selv træerne i skoven og indret snitteværkstedet i skoven eller ved bålpladsen.
Matematik
En praktisk matematikdag i skoven, hvor eleverne arbejder med konkret matematik i naturen.
Dansk
Digte med indtryk fra skoven
Afslutning på Astrid Lindgren forløb med praktiske opgaver og aktiviteter.
Sprog- og begrebsaktiviteter i naturen
Historiefortælling
Idræt
Orienteringsløb i skoven
Vandre- og gåruter i skoven
Udendørs crossfit med hjemmelavede redskaber og på hjemmelavede baner.
Madkundskab
Spiselige planter
Bålmad