Vandets kredsløb
Dette emne handler om vandet i og omkring os, dets fysiske og kemiske egenskaber samt dets betydning for alt levende.
Gennem en række øvelser og opgaver ude og inde vil vi med udgangspunkt i vandet omkring Naturskolen (nedbør, kilder, søer og vandløb) først arbejde overordnet med vandets kredsløb og derefter med dets evne til at transportere, opløse og nedbryde samt dets betydning for områdets dyr og planter.
Tidspunkt: Fra november til februar.
Målgruppe: 7.- 10. klasse
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Økosystemer | |
Eleven kan sammenligne karakteristiske danske og udenlandske økosystemer | Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer |
Eleven kan med modeller forklare sammenhænge mellem energistrømme og stofkredsløb | Eleven har viden om modeller af stofkredsløb og energistrømme |
Søen
Eleverne arbejder gruppevis med indsamling af søens dyr og planter og lærer at kende dem. Herudover beskæftiger vi os med dyrenes tilpasning til vand og deres livsbetingelser.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 2. – 4. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan sortere og klassificere | Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Søen, 1
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive søens sundhedstilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som temperatur og forurening samt registrering af søens dyre- og planteliv.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan sortere og klassificere | Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Søen, 2
Gennem feltundersøgelser beskriver vi søens sundhedstilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening og iltindhold samt registrering af dyr og planter.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Natur og Miljø | |
Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration | Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof |
Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
Hav/kyst
Med udgangspunkt i Maegårds Odde (ca. 1,5 km fra Naturskolen), undersøges dyre- og plantelivet ved den ydre havkyst og den indre vadekyst. Dyr og planter sorteres og bestemmes på Naturskolen som afslutning på turen. .
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Hav/kyst 1
Med udgangspunkt i Maegårds odde (ca. 1,5 km fra Naturskolen), udføres sammenlignende undersøgelser af dyre- og plantelivet ved den ydre havkyst, på selve Odden og ved den indre vadekyst. Udover at bestemme dyrene og tale om deres livsbetingelser, laver vi undersøgelser af fysiske forhold som temperatur, vanddybder og saltindhold.
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Geoforløb på kysten
I dette forløb arbejder vi med geologi med udgangspunkt i de sydfynske kyster. Udfra en række aktiviteter arbejder vi med identifikation af diverse bjergarter, deres dannelsesprocesser og deres særegne kendetegn. Dagen byder også på opgaver der fokuserer på det geologiske kredsløb og istidens betydning for landskabsdannelse.
Forløbet er sat sammen som et klassisk feltforløb, hvilket betyder vi ikke er på naturskolen, men derimod finder en egnet stenet kyst i området.
Tidspunkt: April til oktober
Målgruppe: 6 til 9 klasse
Ideer til hvilke færdigheds- og videns mål der kan arbejdes med i forbindelse med forløbet:
Geografi
Jorden og dens klima | |
Eleven kan med simuleringer forklare hovedargumenter for pladetektonikteorien | Eleven har viden om jordens opbygning og den geologiske udvikling |
Eleven kan ud fra lokale forhold forklare problematikker knyttet til det geologiske kredsløb og råstofsudvinding | Eleven har viden om dannelse, fordeling og udvinding af råstoffer |
Naturgrundlag og levevilkår | |
Eleven kan med modeller beskrive dannelse af karakteriske landskabstyper | Eleven har viden om dannelse af danske landskabstyper |
Haven i havet
Vi har sammen med en række formidlingssteder i landet, udviklet et større undervisningsmateriale, som omhandler bæredygtige tilgange til klima, marin biodiversitet, marin mad produktion og naturfaglig undervisning om havet. Materialet kalder vi samlet for Haven i Havet og tager udgangspunkt i havets potentiale for fremtidens bæredygtige mad produktion. Materialet er for omfangsrigt til at vi kan præsentere det på disse linjer, men hvis du har appetit på at arbejde med marin flora/fauna, bæredygtig mad produktion eller biodiversitet i havet så tilmeld din klasse til Haven i Havet, og så tilrettelæger vi et forløb der passer til jeres undervisning.
Tidspunkt: Potentielt hele året, men for forløb i felten er det i perioden fra april til oktober.
Målgruppe: 6. til 9. Klasse
Til inspiration kan I besøge haven i havet på hjemmesiden: Havhøst.dk/haven-i-havet/
Ideer til hvilke færdigheds og videns mål der kan arbejdes med i forbindelse med forløbet:
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan formulere og undersøge e afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold | Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelse muligheder og begrænsninger |
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde | Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismer livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosysstemer | Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer |
Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet | Eleven har viden om biodiversitet |
Snorkling
Vælger I at arbejde med hav/kyst emnet har I mulighed for at udvide aktiviteterne med snorkling. Snorkling er for 6. – 9. Klassetrin.
Snorkling bruges til at undersøge livet på de forskellige bundtyper der findes ved kysten. Der er en del sikkerhedsforanstaltninger forbundet med snorkling med elever. Hvis I vil have at snorkling skal være en del af jeres naturskolebesøg, skriver I det på tilmeldingen. Hav/kyst + Snorkling. Aktiviteten foregår sådan at der er 1/2 klasse der snorkler imens den anden 1/2-del arbejder med hav/kyst emnet sammen med en af de lærere der er med.
Inden I tilmelder jer til snorkling skal I vide at det kræver: mindst to lærere sammen med klassen og den ene lærer skal besidde gyldigt bassinprøvebevis /svømmelæreruddannelse.
Havmiljø og havbund
I dette forløb fokuserer vi på de stofomsætningsprocesser som foregår i havbunden og bruger det som afsæt til en forståelse af mekanikker i iltsvindsproblematikker. Vi tager udgangspunkt i det lave vand hvor vi tager en serie prøver af sedimentets iltrige og iltfrie zoner. Ligeledes tager vi ilt og salinitetmålinger samt faunaprøver af dyr i og oven på havbunden. Disse data sammenholder vi for at få et indblik i havmiljøets tilstand og for at forstå mekanikkerne i iltsvindsproblematikkerne i det Sydfynske Øhav.
Forløbet er tænkt som en lettilgængelig aktivitet, som ikke indeholder sejlads med elever. Derimod er det waders, sigter og rørprøver der udgør prøvetagningsgrejet.
Tidspunkt: medio April til slut oktober
Målgruppe: 8-10 klasse
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag | Eleven har viden om indsamling og validering af data |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Fisk og fiskeri
Vi fisker med ruser og garn og undersøger fiskene m.h.t. tilpasning og levevis. Vi lærer at rense og flå forskellige fiskearter og slutter af med at tilberede fangsten over bål og i rygeovn.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Mennesket | |
Eleven kan deltage i dissektion af dyr | Eleven har viden om sammen-lignende anatomi |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Vaden, alment
Vi fanger og samler dyr og planter på det lave vand. Hvad hedder de? Hvad lever de af? Hvordan er de tilpasset livet på det lave vand?
Dyrene fra det lave vand giver gode oplevelser og er lette at holde i akvarier. Gode råd om saltvandsakvarier kan fås på Naturskolen.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Vaden, udvidet
Der arbejdes med at fange og samle dyr og planter på det lave vand. Vi lærer deres navne at kende, undersøger deres biologi og hvordan de er tilpasset livet på det lave vand. Desuden tømmer vi ruser og laver enkelte fysiske målinger som temperatur, vandstand og saltindhold.
Dyrene fra det lave vand giver gode oplevelser og er lette at holde i akvarie.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 5. -10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Bækken, 1 (foretages i andre vandløb i kommunen)
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive bækkens sundhedstilstand. Der arbejdes med fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening samt registrering af bækkens dyre- og planteliv
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Bækken, 2 (foretages i andre vandløb i kommunen)
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive bækkens sundheds-tilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening, iltindhold, bakterier, vandføring, strømhastighed samt registrering af bækkens dyre- og planteliv
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Fra grundvand til spildevand
Med udgangspunkt i vandets kredsløb arbejder med menneskets brug af vand og især hvordan vores spildevand påvirker vandmiljøet.
Med fokus på organisk forurening besøger vi rensningsanlægget og lærer hvordan det fungerer.
Undervejs tager vi vandprøver til senere analyser.
Efterfølgende går vi dybden med især den biologiske rensning.
Tidspunkt: Hele året
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Økosystemer | |
Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer | Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi(stort set alle kompetenceområder kan dækkes i forløbet) |
Dette forløb kan fungere som et eksemplarisk forløb for den fælles naturfagsprøve. Der kan arbejdes med både Fysik/Kemi, Biologi og Geografi under besøget.