Emner og aktiviteter på Naturskolen
Skovens træer:
På en fællestur gennem skoven vil vi gennem øvelser og lege lære skovens forskellige træer at kende.
Efterfølgende arbejder eleverne gruppevis med udvalgte træer, deres kendetegn og anvendelse.
Tidspunkt: Maj – oktober
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og miljø: | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Skovens smådyr, alment
Vi går på jagt efter smådyr på udvalgte lokaliteter. Hensigten er at lære de almindeligste af skovens mange insekter og andre smådyr at kende samt at forstå deres betydning i skoven.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 2. – 4. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Skovens smådyr, 1
På udvalgte steder undersøger vi sammenhængen mellem de små dyr og deres forskellige levesteder som fx skovbund, træstub og træstamme. Vi undersøger enkle kårfaktorer (lys, temperatur og pH)
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 4. – 7. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds og videns mål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
Skovens smådyr, 2
Vi undersøger sammenhængen mellem de små dyr og deres forskellige biotoper som lysninger, skovbryn, samt ung og gammel skov. Der arbejdes med kårfaktorer som lys, temperatur, pH, jordtype og bevokssning. Der forudsættes kendskab til skovens almindeligste træer.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds og videns mål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
Økosystemer ( biologi) | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Skovens forårsplanter, alment
Vi lærer de almindeligste af forårsskovens planter at kende. For at fastholde det indlærte, laver vi en lille flora.
Bogen kan bruges på senere ture hjemme ved skolen.
Tidspunkt: April – maj.
Målgruppe: 2. – 4. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser | Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
Skovens forårsplanter, 1
Vi undersøger udvalgte lokaliteter. Her bestemmer vi skovtype og planter med de tilhørende kårfaktorer temperatur og lys.
Tidspunkt: April – maj.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser | Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
Økosystemer ( biologi ) | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Skovens forårsplanter, 2
Vi undersøger udvalgte lokaliteter. Her bestemmer vi skovtype, almindeligste træer og planter med de dertil hørende kårfaktorer: temperatur, lys, pH og jordbundstype.
Tidspunkt: April – maj.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Økosystemer ( biologi ) | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Forårsskovens fugle – Fuglesangen
Der arbejdes med nogle få udvalgte fugle fra forårsskoven. På en fællestur gennem skoven læres enkelte fuglelyde. Efterfølgende arbejder eleverne i små grupper med at registrere fugle i hvert deres skovstykke.
Tidspunkt: Marts – juni.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
Skovens svampe, alment
Vi vil på en tur rundt i skoven lære navnene på de mest almindelige svampe. Der vil herudover arbejde med svampenes betydning for skoven som nedbrydere af dødt stof.
Svampene tager vi med til Naturskolen, hvor vi laver bestemmelsesarbejde og en udstilling af det indsamlede.
Tidspunkt: Oktober – november.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Naturen lokalt og globalt | |
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser |
økosystemer | |
Eleven kan med modeller forklare stoffers kredsløb i økosystemer | Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb |
Mus
På en tur igennem vinterskoven leder vi efter spor fra mus. Vi lærer om de forskellige arter af mus og deres særkende.
Vi arbejder med mus som eksempel på hvordan nogle af pattedyrene klarer vinteren. Vi arbejder med begreberne: ensvarme dyr, energi, byttedyr og pattedyr.
Vi laver forskellige lege og aktiviteter der viser musenes livsvilkår i vinterskoven.
Tidspunkt: november – februar
Målgruppe: 0. – 2. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur. | Eleven har viden om dyr, planter og svampe. |
Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider. | Eleven har viden om organismers årscyklus. |
På brombærtur
På en tur i området plukker vi brombær. Undervejs snakker vi om, brombærkrattet som biotop. Af brombær laver vi syltetøj, som vi spiser lidt af med det samme, og resten kan børnene hver især bringe med hjem (i medbragte glas).
Tidspunkt: September.
Målgruppe: 2. – 5. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
mennesket | |
Eleven kan vurdere enkle kost- og motionsråd | Eleven har viden om kost- og motionsråd |
Primitiv mad
Ud fra årstidens planter og andre råvarer laver vi primitiv mad. Brød, suppe, fisk mm. Vi tilbereder maden over bål og i brændefyrede ovne.
Tidspunkt: April – september.
Målgruppe: 4. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
mennesket | |
Eleven kan vurdere enkle kost- og motionsråd | Eleven har viden om kost- og motionsråd |
Krop og sundhed ( biologi) | |
Eleven kan undersøge fødens sammensætning og energiindhold, herunder med digitale databaser | Eleven har viden om kroppens næringsbehov og energiomsætning |
Oplevelsestur, generelt
Oplevelsesturen vil tage de ting op, der er aktuelle den pågældende dag. Formålet er at give en naturoplevelse og at give børnene en indsigt i en række af naturens sammenhænge.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: 0. – 2. klasse.
Oplevelsestur knyttet til årstiden, eller en særlig lokalitet
Det er også muligt at lave en oplevelsestur, der i særlig grad knytter sig til årstiden, f.eks. frø og frugter om efteråret, eller til en udvalgt lokalitet, f.eks. havet.
Tidspunkt: Afhængigt af valg.
Målgruppe: 0. – 2. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Tur til den hemmelige dal
En almindelig oplevelsestur, der starter på Naturskolen. Vi følger bla en dyreveksel gennem skovterræn og kryber og klatrer gennem tæt bevoksning. Turen ender i en tidligere grusgrav væk fra offentlig vej.
Her slås lejr med mulighed for at lave bål.
Tidspunkt: Oktober – april.
Målgruppe: 2. – 4. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Naturbordet
Denne tur er en fokuseret oplevelsestur, hvor eleverne i små grupper indsamler ting fra naturen ud fra en ”tingfinderliste”. Det indsamlede sorteres og udstilles og danner grundlag for en snak om sammenhænge i naturen.
Tidspunkt: Hele året
Målgruppe: 2. – 5. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan sortere og klassificere | Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Frø og frugter
Der arbejdes med træernes frø og frugter. Vi ser på de forskellige måder, frø og frugter spredes på i skoven. De indsamlede frø sorteres og gemmes derefter indtil foråret, hvor de kan sås og fås til at spire.
Tidspunkt: September – oktober.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
På sporjagt
På en fællestur gennem skoven lærer eleverne forskellige spor at kende. Det kan f.eks. være spor fra fødder eller ædespor og ekskrementer. Bagefter arbejder eleverne gruppevis med at finde spor i hvert deres udvalgte naturområde.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Salt- og ferskvand
Vandets kredsløb
Dette emne handler om vandet i og omkring os, dets fysiske og kemiske egenskaber samt dets betydning for alt levende.
Gennem en række øvelser og opgaver ude og inde vil vi med udgangspunkt i vandet omkring Naturskolen (nedbør, kilder, søer og vandløb) først arbejde overordnet med vandets kredsløb og derefter med dets evne til at transportere, opløse og nedbryde samt dets betydning for områdets dyr og planter.
Tidspunkt: Fra november til februar.
Målgruppe: 7.- 10. klasse
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Økosystemer | |
Eleven kan sammenligne karakteristiske danske og udenlandske økosystemer | Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer |
Eleven kan med modeller forklare sammenhænge mellem energistrømme og stofkredsløb | Eleven har viden om modeller af stofkredsløb og energistrømme |
Søen
Eleverne arbejder gruppevis med indsamling af søens dyr og planter og lærer at kende dem. Herudover beskæftiger vi os med dyrenes tilpasning til vand og deres livsbetingelser.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 2. – 4. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan sortere og klassificere | Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Søen, 1
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive søens sundhedstilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som temperatur og forurening samt registrering af søens dyre- og planteliv.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan sortere og klassificere | Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Søen, 2
Gennem feltundersøgelser beskriver vi søens sundhedstilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening og iltindhold samt registrering af dyr og planter.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Natur og Miljø | |
Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration | Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof |
Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen | Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
Hav/kyst
Med udgangspunkt i Maegårds Odde (ca. 1,5 km fra Naturskolen), undersøges dyre- og plantelivet ved den ydre havkyst og den indre vadekyst. Dyr og planter sorteres og bestemmes på Naturskolen som afslutning på turen. .
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Hav/kyst 1
Med udgangspunkt i Maegårds odde (ca. 1,5 km fra Naturskolen), udføres sammenlignende undersøgelser af dyre- og plantelivet ved den ydre havkyst, på selve Odden og ved den indre vadekyst. Udover at bestemme dyrene og tale om deres livsbetingelser, laver vi undersøgelser af fysiske forhold som temperatur, vanddybder og saltindhold.
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Havmiljø
På udvalgte stationer fra strandkanten til ca 8 meters dybde vil vi indsamle indsamle relevante data om iltindhold, saltholdighed, sigtbarhed, strømhastighed og temperaturer fra overfladen til bunden.
Ligeledes vil vi på samme stationer indsamle dyr, planter og alger til bestemmelse samt tage bundprøver og planktonprøver.
Alle disse data og indsamlede organismer vil vi afslutningsvis bruge til at belyse havmiljøets tilstand på de forskellige stationer.
Indsamlingen af data og organismer foregår dels i waders og dels fra Naturskolens jolle.
Tidspunkt: 1 maj – 1 oktober
Målgruppe: 8-10 klasse
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag | Eleven har viden om indsamling og validering af data |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Fisk og fiskeri
Vi fisker med ruser og garn og undersøger fiskene m.h.t. tilpasning og levevis. Vi lærer at rense og flå forskellige fiskearter og slutter af med at tilberede fangsten over bål og i rygeovn.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Mennesket | |
Eleven kan deltage i dissektion af dyr | Eleven har viden om sammen-lignende anatomi |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Vaden, alment
Vi fanger og samler dyr og planter på det lave vand. Hvad hedder de? Hvad lever de af? Hvordan er de tilpasset livet på det lave vand?
Dyrene fra det lave vand giver gode oplevelser og er lette at holde i akvarier. Gode råd om saltvandsakvarier kan fås på Naturskolen.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 3. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Vaden, udvidet
Der arbejdes med at fange og samle dyr og planter på det lave vand. Vi lærer deres navne at kende, undersøger deres biologi og hvordan de er tilpasset livet på det lave vand. Desuden tømmer vi ruser og laver enkelte fysiske målinger som temperatur, vandstand og saltindhold.
Dyrene fra det lave vand giver gode oplevelser og er lette at holde i akvarie.
Tidspunkt: April – oktober.
Målgruppe: 5. -10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Bækken, 1 (foretages i andre vandløb i kommunen)
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive bækkens sundhedstilstand. Der arbejdes med fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening samt registrering af bækkens dyre- og planteliv
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 4. – 6. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Organismer | |
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur | Eleven har viden om dyr, planter og svampe |
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Bækken, 2 (foretages i andre vandløb i kommunen)
Gennem feltundersøgelser søger vi at beskrive bækkens sundheds-tilstand. Der arbejdes med måling af fysiske kårfaktorer som pH, temperatur, forurening, iltindhold, bakterier, vandføring, strømhastighed samt registrering af bækkens dyre- og planteliv
Tidspunkt: Maj – september.
Målgruppe: 5. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Økosystemer | |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling | Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper |
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser | Eleven har viden om organismers livsfunktioner |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Fra grundvand til spildevand
Med udgangspunkt i vandets kredsløb arbejder med menneskets brug af vand og især hvordan vores spildevand påvirker vandmiljøet.
Med fokus på organisk forurening besøger vi rensningsanlægget og lærer hvordan det fungerer.
Undervejs tager vi vandprøver til senere analyser.
Efterfølgende går vi dybden med især den biologiske rensning.
Tidspunkt: Hele året
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Natur og Miljø | |
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr | Eleven har viden om karakteristiske naturområder |
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser | Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder |
Undersøgelser i naturfag | |
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser | Eleven har viden om variable i en undersøgelse |
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr | Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi | |
Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer | Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning |
Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer | Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer |
Økosystemer | |
Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer | Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer |
Celler, mikrobiologi og bioteknologi(stort set alle kompetenceområder kan dækkes i forløbet) |
Dette forløb kan fungere som et eksemplarisk forløb for den fælles naturfagsprøve. Der kan arbejdes med både Fysik/Kemi, Biologi og Geografi under besøget.
Naturpleje i skoven
I dette emne arbejder vi med natur- og miljøpolitik og forskellige holdninger til brug af naturen.
En del af besøget er praktisk arbejde på Naturskolens område fx. træfældning eller oprensning af søer.
Tidspunkt: Afhængigt af emne.
Målgruppe: 7. – 10. klasse.
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
økosystemer | |
Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer | Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer |
Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet | Eleven har viden om biodiversitet |
Natur og Miljø | |
Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt | Eleven har viden om forskellige natursyn |
Tur for en gruppe lærere
Vi arrangerer ture for en gruppe lærere om et emne eller en lokalitet. Turen kan foregå på Naturskolen eller i skolens lokalmiljø evt. som naturvejledet tur.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Lærerne.
Din tur
Vi laver en tur præcis som du ønsker det og i emner, som ligger indenfor Naturskolens fagområde.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Projektopgaver
Vi vil gerne tilbyde enkeltelever eller grupper af elever, der skal lave projektopgave i 9.-10. klasse, teoretisk såvel som praktisk hjælp, hvis de har valgt emner, der ligger tæt op ad Naturskolens idé og praksis.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: 9. – 10. klasse.
Projektklasser
Vi vil gerne afprøve muligheden for at lave projektklasser på Svendborg Natur- og Miljøskole.
En projektklasse er tilknyttet et projekt hos os igennem et helt år. Klassens “normale” naturskolebesøg bliver start på projektet og derefter kommer klassen på besøg 2 – 3 gange i løbet af året, hvor elever og lærer selv følger op på projektet.
Tidspunkt: hele året
målgruppe: 6. – 10. klasse
Et projektforløb kunne handle om :
Områdets fugle
Fuglekasser skal holdes ved lige og erstattes med nye.
Områdets fugle registreres og observeres
Foderpladser etableres
Viden om fuglene formidles til områdets øvrige gæster og Naturskolens hjemmeside.
Naturvejledet tur
Naturskolen kan tilbyde ture til fjernere områder med henblik på særlige emner.
Emnerne kan være: Drejø – en ø og dens natur. Monnet – en strandeng og dens fugle. Vejstrup å. Dovns klint – fugle der trækker.
Du kan også selv komme med ønsker!
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Tur i skolens nærmiljø
Du kan få besøg af naturskolelæreren i din klasse. Efter aftale besøges og undersøges et område i skolens nærmiljø. Der lægges vægt på, at du selv kan følge besøget op med flere ture.
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Åben tur
Du kan vente med at beslutte indholdet til kort før besøget på Naturskolen
Tidspunkt: Hele året.
Målgruppe: Alle.
Evolution.
I arbejdet med dette emne vil vi gennem en række øvelser og opgaver med både levende og dødt materiale fokusere på de grundlæggende mekanismer i evolutionen såsom arv, variation, udvælgelse og tid.
Desuden vil vi arbejde med klassifikation og enkelte arters evolutionshistorier.
Forslag til læringsmål
- Eleven kender de grundlæggende mekanismer bag evolution
- Eleven kan forklare den grundlæggende betydning af variation, arv, udvælgelse og tid i forhold til evolution
- Eleven kan give eksempler på, hvordan arter har udviklet sig inden for et afgrænset område.
Målgruppe: 8-9 klasse.
Tidspunkt: november- februar
Ideer til hvilke færdigheds- og vidensmål der kan arbejdes med i forbindelse med besøget:
Evolution | |
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder | Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger |
Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer | Eleven har viden om miljøforandringers påvirkning af organismers fænotyper og genotyper |
Naturskolen som ramme for alle skolens fag.
Vi vil gerne åbne mulighed for at flere af skolens fag kan bruge Naturskolen som ramme for undervisningen. Naturfagene er oplagte at arbejde med på Naturskolebesøg, men der kunne gemme sig gode ideer i andre fag og lærerteams f.eks.:
Håndværk og Design.
Grøn sløjd. Fæld selv træerne i skoven og indret snitteværkstedet i skoven eller ved bålpladsen.
Matematik
En praktisk matematikdag i skoven, hvor eleverne arbejder med konkret matematik i naturen.
Dansk
Digte med indtryk fra skoven
Afslutning på Astrid Lindgren forløb med praktiske opgaver og aktiviteter.
Sprog- og begrebsaktiviteter i naturen
Historiefortælling
Idræt
Orienteringsløb i skoven
Vandre- og gåruter i skoven
Udendørs crossfit med hjemmelavede redskaber og på hjemmelavede baner.
Madkundskab
Spiselige planter
Bålmad